1. Navn
1.1. Rådets navn er Seniorrådet i Odder Kommune.
2. Formål
2.1. Formålet med Seniorrådet er, at understøtte dialogen mellem kommunens ældre borgere, Byrådet samt de herunder hørende fagudvalg og forvaltninger, og derved give borgerne mulighed for at påvirke Odder Kommunes beslutninger i forhold til initiativer, der vedrører kommunens ældre borgere over 60 år.
2.2. Seniorrådet skal rådgive Byrådet, de politiske udvalg og forvaltninger i ældrepolitiske spørgsmål.
3. Kompetence
3.1. Byrådet og de herunder hørende fagudvalg og forvaltninger, har pligt til at høre Seniorrådet, før der træffes beslutninger og igangsættes initiativer der vedrører ældre borgere.
Seniorrådets hørings- og udtaleret omfatter samtlige Odder Kommunes politiske fagudvalg og forvaltninger.
Seniorrådet bør høres i god tid, inden der træffes endelige afgørelser.
3.2. Seniorrådet kan på eget initiativ rejse og drøfte spørgsmål, som Seniorrådet mener er af betydning for ældreområdet, ligesom Seniorrådet kan videregive ideer til Byrådet, de politiske fagudvalg og forvaltningerne.
Seniorrådet medvirker til at orientere borgerne om kommunens tiltag på ældreområdet og skal endvidere medvirke til at synliggøre
rådets arbejde i kommunen.
Seniorrådet er en selvstændig forvaltningsenhed og er derfor underlagt forvaltningslovens regler om indhentelse og videregivelse
af oplysninger samt tavshedspligt, og Seniorrådets medlemmer er omfattet af reglerne for inhabilitet.
Seniorrådet kan ikke behandle sager, der vedrører enkeltpersoner blandt de ældre borgere eller blandt kommunes ansatte, medmindre
sagerne er af generel eller principiel karakter.
3.3. Seniorrådet kan fremføre sine synspunkter offentligt.
4. Valg og valgbarhed
4.1. Valg til Seniorrådet finder sted hver fjerde år og følger Byrådets valgperiode.
Medlemmer af Seniorrådet vælges ved direkte valg.
Byrådet nedsætter et valgudvalg bestående af repræsentanter fra det afgående Seniorråd, Byrådet og andre relevante forvaltninger.
Valgbestyrelsen vælger en formand.
Valgbestyrelsen er ansvarlig for tilrettelæggelsen og gennemførelsen af valget, herunder opstillingsmøder samt optælling af stemmer.
Valget afholdes i forbindelse med kommunalvalget evt. som brevstemmevalg og /eller digital afstemning. Valgbestyrelsen godkender
forud for valget kandidatliste, stemmeseddel, følgebrev og annoncering mv.
Der vælges 5 medlemmer til Seniorrådet og 5 stedfortrædere på baggrund af stemmetal, således, at de 5 kandidater, der opnår flest
stemmer indgår i Seniorrådet, og de næste 5 kandidater er stedfortrædere i valgt rækkefølge.
Ved stemmelighed foretages der lodtrækning.
Valgbestyrelsen fastsætter tidspunktet og formen for offentliggørelse af valgresultatet.
Tvivlsspørgsmål i forbindelse med valgets afvikling, valgret og valgbarhed afgøres af valgbestyrelsen.
4.2. Personer med fast bopæl i Odder Kommune, og som er fyldt 60 år på valgdagen, er valgbare og stemmeberettigede til Seniorrådsvalget.
Til valget kan der kun foretages personlig opstilling. Der kan ikke anvendes listeopstilling eller indgås valgforbund.
Alle Kandidater skal have mindst 5 personlige stillere.
Alle hidtidige medlemmer afgår, men har mulighed for genvalg.
Kandidater skal anmelde deres kandidatur til borgmesterkontoret.
Tidligste og seneste afleveringsdato fastsættes af valgbestyrelsen.
Fraflytter et medlem af Seniorrådet Odder kommune, bortfalder dennes plads ved fraflytningsdatoen, og pladsen overgår til stedfortræderen.
Ved et medlems længerevarende fravær dvs. mere end 3 måneder, indkaldes stedfortræder.
5. Seniorrådets funktionsperiode
5.1. Seniorrådets funktionsperiode er 4 år, og starter 1. januar efter nyvalg.
6. Seniorrådets konstituering
6.1. Det nyvalgte Seniorråd konstituerer sig i december måned efter valget.
6.2. Sekretæren indkalder til mødet, opstiller dagsordenen og leder det konstituerende møde, indtil den nye formand er valgt.
7. Seniorrådets arbejdsform og organisering.
7.1. Seniorrådet fastsætter selv sin forretningsorden, hvori angives regler for dagsorden, regler for indkaldelse til møder samt øvrige regler for Seniorrådets arbejdsform.
Seniorrådet holder møde hver måned, undtagen i ferieperioden.
7.2. Seniorrådets møder er lukkede, dog kan relevante ressourcepersoner inviteres til at deltage i møderne.
7.3. Seniorrådet er beslutningsdygtig, når mindst tre medlemmer er til stede, dog skal enten formand eller næstformand være til stede.
7.4. Er et medlem forhindret i at deltage, skal dette meddeles sekretæren hurtigst muligt inden det kommende møde.
7.5. Afstemninger i Seniorrådet afgøres ved almindelig stemmeflertal.
Ved stemmelighed, er formandens stemme afgørende.
Seniorrådets medlemmer kan kun deltage i afstemningerne ved personligt fremmøde.
7.6. Mødereferatet udsendes til Seniorrådet efter hvert møde, og offentliggøres på kommunes hjemmeside.
7.7. Byrådet stiller lokaler og sekretærbistand til rådighed og afholder udgifterne til Seniorrådet, herunder diæter, kursus og transportudgifter.
8. Ikrafttræden og ændring af vedtægterne.
8.1. Vedtægterne træder i kraft straks efter vedtagelsen i Byrådet.
8.2. Vedtægtsændringer skal besluttes af Byrådet efter forudgående forelæggelse for Sundhed-, Social- og Forebyggelsesudvalget.
Vedtaget i Odder Byråd
For at kunne videreudvikle og forbedre odder.dk, fører vi statistik over, hvordan brugerne anvender hjemmesiden. Statistikken anvendes udelukkende i opsummeret form fx til at se, hvilke sider og browsere vores brugere anvender mest.
For at få den mest præcise statistik benytter vi cookies for at måle trafikken korrekt på odder.dk.dk. Oplysningerne gives ikke videre til tredjepart.
Sådan anvendes cookies på hjemmesiden
Cookies benyttes til at beregne unikke besøgende og til at dele indhold på sociale netværk
Derudover indsamles følgende information:
- Browsertype
- OS (Operativ system)
- IP-adresse
- URL (siden, der vises)
- Tidspunkt siden er besøgt
- Refererer (siden du kommer fra)
- Tiden, som er brugt på netstedet
Vi bruger cookies fra Google Analytics til at måle trafikken på websitet.
Vi anvender eget Feedback modul på sitet. Her lagres ikke data
Ved vores integration med Facebook og Instagram lagres der ikke data via websitet. Da det blot er visning af de sociale medier.
Hvad er en cookie?
En cookie er en passiv datafil, som websitet gemmer på din computer, tablet, mobil eller lignende med det formål, at websitet kan genkende din computer næste gang, du lægger vejen forbi.
Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg.
Slet eller slå cookies fra
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Alle browsere tillader, at du sletter dine cookies samlet eller enkeltvis.
Du skal dog være opmærksom på, at hvis du slår cookies fra på din computer, er der mange funktioner og services på internettet, du ikke kan få gavn af som for eksempel, at hjemmesiden husker dine tidligere valg på siden.
Du kan også læse meget mere om begrebet cookies og reglerne på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
Cookies fra tredjepart
Vil du gerne undgå tredjeparts-cookies på internettet kan du med denne guide undgå denne type sporing. Det kaldes "anonym surfing".
Slå "anonym surfing" til i din browser
En hurtig måde at undgå denne type sporing på er at vælge at surfe anonymt, som er en funktion, mange browsere har.
Find funktionen i browserens menu
- "Privat browsing" (Firefox/Safari)
- "Nyt privat vindue" (Opera)
- "InPrivate-browsing" (Internet Explorer) eller
- "Nyt inkognito-vindue" (Chrome).
Nu surfer du anonymt, og browseren gemmer ikke cookies eller andre oplysninger om din surfing før næste gang, du starter browseren. Det er altså bedst til midlertidig privat surfing.
Slet cookies på din Android-telefon (engelsk)
Undgå tredjepartscookies når du surfer
Permanent sletning af de såkaldte tredjepartscookies, der bliver brugt til at sende dig målrettede reklamer ud fra din færden på nettet, kan også lade sig gøre.
Du skal dog være opmærksom på, at hvis du slår cookies fra på din computer, er der mange funktioner og services på internettet, du ikke kan få gavn af, som for eksempel at hjemmesiden husker dine tidligere valg på siden.
Apple Safari
- Klik på tandhjuls-ikonet og vælg Indstillinger
- Vælg fanen Anonymitet
- Markér Bloker cookies: Fra tredjeparter og annoncører
- Luk vinduet.
Firefox
- Vælg menuen Indstillinger > Indstillinger
- Vælg fanen Privatliv
- I afsnittet Historik vælges Firefox vil: Bruge tilpassede indstillinger for historik
- Fjern fluebenet i Accepter tredjeparts cookies
- Klik på OK.
Google Chrome
- Klik på skruenøgle-ikonet øverst til højre
- Vælg punktet Valgmuligheder > fanen Avancerede valgmuligheder
- Klik på knappen Indstillinger for indhold i afsnittet om Beskyttelse af personlige oplysninger
- Sæt flueben i feltet Bloker tredjepartscookies og webstedsdata
- Luk fanen med indstillinger (der er ingen OK-knap).
Internet Explorer
- Vælg menuen Funktioner > Internetindstillinger eller klik på tandhjuls-ikonet øverst til højre og vælg Internetindstillinger
- Vælg fanen Beskyttelse af personlige oplysninger
- Klik på knappen Avanceret
- Markér Tilsidesæt automatisk behandling af cookies
- Under Tredjeparts cookies skal du markere Bloker
- Klik på OK.
Opera
- Klik på det røde Opera-ikon øverst til venstre
- Vælg Opsætning > Indstillinger > fanen Avanceret
- Vælg punktet Cookies til venstre
- Markér Accepter kun cookies fra webstedet, jeg besøger
- Klik på OK
- Opdatér din browser
Sørg i øvrigt altid for, at din browser er opdateret til seneste version. Nogle browsere opdateres automatisk, andre skal du selv opdatere.
Tredjeparts cookies kan blive videresolgt til tredjepart.